Tinnheia Bil ditt lokale bilverksted i Kristiansand

Registerreim

Registerreimen er den stille helten i motoren. Den synkroniserer ventiler og stempler – og når den er slitt, kan det bli dyrt og kjedelig. Vi sjekker status, gir tydelig anbefaling om når den bør byttes, og utfører jobben med riktige deler. Har bilen registerkjede? Vi kontrollerer det også ved behov.

Vi hjelper deg å unngå motortrøbbel – og gjør hverdagen enklere.

Hva er en registerreim – og hvorfor bytte?

Registerreimen (armert gummireim) holder kam- og veivaksel i takt. Den slites over tid og skal byttes etter bilprodusentens retningslinjer og intervaller for å unngå motorhavari. På mange motorer driver den også vannpumpa. Følges ikke intervallene, kan reima ryke – og da kan det bli motorstans og dyre skader.

Bilprodusentens serviceprogram bestemmer når registerreimen skal byttes. (kilometer og/eller år). Vi sjekker dette for din bil ut fra registreringsnummer og servicehistorikk – og anbefaler tidspunkt. Å følge intervallet er det viktigste grepet for å unngå havari.

Når vi bytter, tar vi normalt med reim, strammehjul/løpehjul og ofte vannpumpe, samt nødvendig kjølevæske og nye festemidler – fordi delene jobber sammen og slites sammen. Dette er anbefalt praksis på mange motorer.

På mange motorer vil ventiler treffe stempler (såkalt “interference engine”), som gir bøyde ventiler og i verste fall motorhavari. Konsekvensen er som regel kostbar reparasjon eller motorbytte.

Registerkjeder er ment å vare lenge, men kan strekke seg eller ryke – typisk varslet av raslelyd ved kaldstart, feilkoder eller ujevn gange. Vi kontrollerer kjede/strammer ved symptomer eller kjent risiko.

På service kontrollerer vi visuelt og mot bilprodusentens serviceprogram om det nærmer seg tid for bytte. Selve byttet er en egen jobb, men vi planlegger det gjerne samtidig med annen vedlikehold for å spare tid og kostnader.

Ofte stilte spørsmål om registerreim

Har min bil register -reim eller -kjede?

Det varierer med motor. Vi sjekker dette raskt med reg.nr. (og serviceprogrammet).

Hvor ofte skal reimen byttes?

Følg bilprodusentens kilometer- og/eller tidsintervall (år). Vi sjekker opp riktig intervall for din bil.

Må vannpumpa byttes samtidig?

Ofte ja – særlig når den drives av samme reim. Det er for å unngå at en sliten pumpe tar knekken på ny reim kort tid etter.

Jeg kjører lite – må jeg bytte likevel?

Ja, for reimer eldes også på tid – ikke bare kilometer. Produsenten oppgir år og km.

Hva er tegn på kjedeproblem?

Raslelyd ved kaldstart, feilkode for kam/veiv-synk eller ujevn gange. Usikker, ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Hva hvis reim/kjede ryker?

Ofte blir det indre motorskader som koster mye å reparere. Forebygging er billigst.

Inngår dette i EU-kontroll?

Nei, EU-kontroll er en trafikksikkerhetskontroll. Registerreim/kjede sjekkes når vi har bilen din på service.

Hvorfor skal du velge oss?

Vi er et frittstående bilverksted og tar service og reparasjon på alle typer biler

Kompetanse og kvalitet: Våre mekanikere har høy kompetanse og lang erfaring på de fleste bilmerker.

Rimeligere enn merkeverksted: Kvalitet til en bedre pris.

Rask og fleksibel timebestilling: Velg timen som passer direkte i vår online kalender.

Personlig kundeservice: Hos oss møter du alltid engasjerte medarbeidere som setter deg og bilen din først.

Hvorfor må registerreimen sjekkes?

  • Forebygge motorhavari

  • Bytte reimen til riktig tid eller kilometerstand

  • Bytte hele "pakken" samtidig lønner seg

  • Sjekk av lyd/rasling

Bestill time